‘Een boek per dag’ van Nina Sankovitch

Een boek per dag van Nina Sankovitch

Wat doe je als je na de dood van je zus alleen hebt rond gerend van hot naar her en eigenlijk geen moment hebt stilgestaan bij het feit dat je zus niet meer terugkomt? Nina Sankovitch besluit alles wat haar op dat moment bezig houdt los te laten en een jaar lang alleen maar boeken te gaan lezen. Om precies te zijn ‘Een boek per dag‘.

Het plan om elke dag een boek te lezen voor een jaar lang spookt al langer door het hoofd van Nina. Al sinds haar jeugd was ze dol op lezen en ook haar overleden zus was er gek op. Samen konden ze enorm veel wijsheden uit boeken halen en deze zo toepassen op hun levens dat het lezen van boeken haast therapie werd. En dat is precies de therapie die Nina nu nodig heeft.

Rennen en vliegen

De zus van Nina overleed na een kort ziektebed en Nina, die niet goed weet hoe ze hier mee om moet gaan, blijft alleen maar rennen en vliegen. Van de zorg voor haar vier zoons tot de aandacht voor de drie katten tot een huishouden tot een echtgenoot die ook liefde wil. De confrontatie met het leven zonder haar zus wordt uitgesteld en uitgesteld. Tot ze bedenkt dat een jaar lang elke dag een boek lezen best realiteit kan worden…

Een jaar lang…

In overleg met haar echtgenoot en zoons gaat het dan toch echt beginnen. Nina leest een jaar lang elke dag een boek én schrijft hier recensies over voor haar website readallday.org waar je nog altijd al haar recensies kunt lezen. In het boek ‘Een boek per dag’ vertelt Nina wat het boeken lezen haar heeft gebracht en hoe ze door situaties uit boeken toe te passen op haar leven dingen beter leerde begrijpen. Met het lezen van boeken staat Nina eindelijk stil bij haar jeugd, haar relatie met haar zussen, het leven dat ze gecreëerd heeft met haar man en haar zoons en uiteindelijk de dood van haar zus en wat dit gedaan heeft met de familie.

Een fijne samenvatting

Het boek ‘Een boek per dag’ staat vol met tips voor boeken die Nina gelezen heeft en wat zij ervan heeft geleerd. Het is daardoor geen typische roman, maar voor de echte boekenliefhebber wel een erg fijne samenvatting van een heleboel mooie boeken en wellicht een mooie inspiratie om zelf ook weer eens zo intensief met boeken bezig te zijn. Want het boek van Nina Sankovitch zou de boekenwereld zo maar eens goede boost kunnen geven, zo las ik ook bij boekenblog Leesdame.

Leuk feitje: Nina heeft ook twee Nederlandse boeken gelezen, namelijk één uit de Baantjer-serie en De Aanslag. Als je wilt weten hoe ze erbij kwam om deze boeken te lezen en wat ze ervan vond en ervan geleerd heeft, moet je natuurlijk ‘Een boek per dag‘ lezen.

Nieuwsgierig naar ‘Een boek per dag’? Bestel ‘Een boek per dag’!

Een boek per dag – Nina Sankovitch, uitgeverij Artemis.
ISBN: 9789047202165. Prijs: €18,95