Fijn… Hoofdpijn; trucs voor minder last van hoofdpijn

Zonsondergang

Iedereen heeft wel eens last van hoofdpijn. Soms komt het door stress, soms door slecht slapen en soms omdat je bijvoorbeeld last hebt van migraine, wat erfelijk kan zijn. In alle gevallen is hoofdpijn naar en vervelend. Gelukkig zijn er kleine trucs die ervoor kunnen zorgen dat je minder last hebt van hoofdpijn. 

Er zijn vele soorten hoofdpijn en voor iedere soort hoofdpijn is er wel een behandeling. In sommige gevallen is een paracetamol of ibuprofen voldoende, maar als je vaker last hebt van hoofdpijn zullen deze medicijnen niet altijd werken. Via de huisarts zijn ook gespecialiseerde medicijnen verkrijgbaar voor bijvoorbeeld migraine. Maar naast medicijnen zijn er ook nog andere trucjes die je kunt toepassen zodat je minder last hebt van hoofdpijn.

Trucs tegen hoofdpijn

– Regelmaat

De belangrijkste trucs hebben te maken met hoe je leeft en hoeveel je slaapt. Een goed dag- en nachtritme met genoeg nachtrust en eten op regelmatige tijdstippen kunnen er al voor zorgen dat je minder hoofdpijn krijgt. Uiteraard kun je best eens uitslapen, maar probeer zoveel mogelijk ’s avonds op tijd naar bed te gaan zodat je minstens 7 uur in je bed kunt liggen, afhankelijk van of je kunt slapen of niet.

– Nachtrust

Slecht slapen kan ook een oorzaak zijn van hoofdpijn. Natuurlijk kun je proberen om minstens 7 uur per nacht in je bed te blijven liggen, maar soms zijn er andere oorzaken waardoor je niet kunt slapen. Probeer te achterhalen hoe dit komt, misschien is stress de boosdoener of heb je last van geluiden. Indien je deze ongemakken kunt wegnemen door bijvoorbeeld oordopjes of een goede planning om stress op te vangen, doe dat vooral.

– Eten en drinken

Eten en drinken zijn ook erg belangrijk als het gaat om hoofdpijn. Vooral suikers kunnen echte boosdoeners zijn als het gaat om hoofdpijn. Helemaal suikervrij eten kan erg lastig zijn omdat je veel tijd zult kwijt zijn aan etiketten ontcijferen en vervangers zoeken, maar probeer maar eens de ‘gewone’ suikers te laten staan. Geen snoep of chocolade, koekjes of suiker in de koffie of thee. In sommige gevallen kan dit al een groot verschil maken. Mocht je helemaal suikervrij en natuurlijk willen gaan eten? Vermijd zoveel mogelijk E-nummers en probeer zo vers en puur mogelijk te koken. Geen kant-en-klaar maaltijden of eten uit pakjes.

– Cafeïne en alcohol

Nog een truc die te maken heeft met eten en drinken is het minderen van cafeïne drankjes zoals koffie en cola en het drinken van bijvoorbeeld alcohol. Het drinken van water daarentegen is wel weer heel erg goed voor je en kan ook goed helpen tegen hoofdpijn.

– Frisse lucht en bewegen

De combinatie van gezond eten en drinken werkt het beste met genoeg bewegen en frisse lucht binnenkrijgen. Pak dus wat vaker de fiets of de trap of maak ’s avonds voor of na het eten eens een korte wandeling. Sowieso is bewegen en sporten erg goed voor je, dus ga op zoek naar een sport die bij jou past en die je leuk vindt. Daardoor ben je minder snel geneigd op te geven en zal je behalve minder hoofdpijn misschien ook een goede conditie opbouwen.

– Ontspanning

Na het sporten zul je waarschijnlijk wel toe zijn aan wat ontspanning en misschien zelfs wel denken dat je het nu wel verdiend hebt. Een verkeerde gedachte, want je verdient het altijd om te ontspannen. Als jij merkt dat jouw lichaam rust nodig heeft dan is het slim om daarnaar te luisteren voordat het te laat is. Met name voor het slapengaan is rust erg belangrijk.

– Even geen schermen

Ontspanning heeft ook te maken met minder vanachter een scherm te leven. Laat je telefoon eens op je nachtkastje liggen, je computer en tv een dag uit en ga eens een boek lezen of een wandeling maken. Misschien heb je wel zin om creatief bezig te zijn en meer je handen dan je hoofd te gebruiken.

– Lippenbalm voor je hoofd

Er zijn ook verfrissende rollers of potjes met een soort lippenbalm maar dan voor je huid. In de webshop van Miss Lipgloss vind je bijvoorbeeld een ‘Headache relief balm’ van Anatomicals. Over deze ‘relief balm’ zegt Anatomicals zelf: ‘this isn’t, despite what it appears to be, a tin of soothing headache balm. in fact, it’s your own pocket size Indian head masseur by the name of Kuldip, who is constantly available to take away (an Indian take away) your throbbing cranial pain.’

 

Het opvolgen van al deze trucs kan ervoor zorgen dat je minder last van hoofdpijn hebt. Mocht je alsnog hoofdpijn krijgen of een migraine-aanval hebben: geef er aan toe. Neem een paracetamol of andere medicijnen als dat helpt, sluit je gordijnen en maak gebruik van oordopjes als het nodig is. Neem rust als je lichaam hierom vraagt, maar let er wel op dat je ’s avonds op tijd weer naar bed toe gaat.

2 reacties on Fijn… Hoofdpijn; trucs voor minder last van hoofdpijn

  1. Wimke
    5 juni 2013 at 09:28 (4 jaar ago)

    Fijn die tips! Het eye pillow van Treets (met vlaszaad in een hoesje van koele zijde) is ook zo’n fijn ontspannend middeltje bij gekmakende hoofdpijn.

    Beantwoorden
  2. PSbyDila.com
    7 juni 2013 at 18:13 (4 jaar ago)

    Ik heb ook wel eens gehoord dat te weinig drinken ook kan leiden tot hoofdpijn!

    Beantwoorden

Laat een reactie achter